Fine kvelder

Solnedgang i Stangvik. (Sony Alpha 7R - 35 mm - 1/10s - f/20 - ISO100).

Så kom sommeren. Sent, men godt. Etter det minst sjarmerende sommerværet siden reformasjonen, ble vi velsignet med sol og temperaturer godt opp på 20-tallet (grader Celsius, altså). Til tross for dårlig vær har jeg fotografert mye. Men pga at bildene har havnet i kategorien "prosjekt", har de slett ikke passet ikke på bloggen min. Men denne søndagskvelden i august var tiden kommet for et blogg-bilde igjen.
Bildet er av typen "siste solstråler over fjellkammen". Fotografen, dvs. undertegnede, var litt stresset pga av nedstigende sol og mangel på forgrunn. Så dermed fikk disse trærne være med og danne en slags "ramme" for sola og de siste solstrålene. Det er naturligvis brukt stativ. Uten stativ kunne jeg ikke brukt så lav ISO. Og lavest mulig ISO er ønskelig for å få et "renest" mulig bilde. For dette bildet for mørkt i utgangspunktet. Når du vil lyse opp de mørke partiene i bildet (og det vil du helt sikkert), er det viktig at du kan gjøre dette uten å få masse støy i bildet.
Dette bildet er fotografert med 35 mm og ikke beskåret i det hele tatt. Dette er uvanlig til meg å være nå for tiden. Men her ønsket jeg å komme litt nærmere sola, men samtidig ha litt landskap i tillegg.
Man kan like eller mislike den litt dominerende greina midt i bildet, men den er nå engang der. I dette tilfellet er det ikke klokt en gang å tenke på fiksing i Photoshop. Det vill ha vært ganske krevende også, tror jeg. Vann med litt krusninger og mønster/strekerer vanskelig å jobbe med.