Høstfarger med Sony α 6000

Høstfarger ved Surnadalsfjorden. (Sony α 6000 - 24mm - 1/320s - f/20 - ISO200). RAW - behandlet i Lightroom.

Førsteinntrykket av Sony α 6000 er veldig bra. Kompakt, lett å stille inn, raskt og det tar gode bilder. Så gode bilder at mitt "gamle" Conon 5D II har mer enn nok å gjøre med å henge med. Rett fra kameraet (jpg) gir Sony α 6000 bedre bilder enn Canon 5DII med EF 24-105/4. Skarpere bilder (uten å være overdrevent skarpe) og med bedre dynamikk (tydeligere detaljer i mørkere partier). Men det gjenstår noen timer med raw-filer før "dommen" er klar.

Kameraet gir lite reflekser ved sterkt sollys, og man kan ta bilder rett i mot sola, uten at bildene blir "ødelagt" av reflekser. Dette gir fotografen muligheter til å inkludere sola, selv om den står ganske høyt på himmelen (se eksemplet lenger opp).

Bildet øverst er i utgangspunktet i råformat - hos Sony kalles dette formatet ARW. Litt endrede farger og litt mer kontrast gir enda mer "postkorteffekt" enn jpg-bildet. Nedenfor finner du samme bildet som det kom ut av kameraet. Det eneste jeg har gjort er forminsking og litt oppskarping - som jeg alltid gjør når jeg forminsker bilder. Et litt overraskende poeng er at jpg-bildene blir beskåret i kameraet. Dette vises særlig på venstre kant av bildet. Enda et argument for å ta bilder i råformat.

Høstfarger ved Surnadalsfjorden. (Sony α 6000 - 24mm - 1/320s - f/20 - ISO200). JPG - rett fra kamera.