Rådyr i vannkanten

Rådyr i vannkanten. (Canon 7D - 280mm - 1/200s - f4 - ISO800).


Jeg har sett mange rådyr etter hvert, men aldri tidligere har jeg sett dem i vannkanten. Fire rådyr spaserte i fjæra for noen dager siden. Foto-lyset var mildest talt dårlig, stativet mitt lå i bilen og det ble dermed håndholdte bilder. De fleste av bildene ble selvsagt nokså uskarpe, men et par av dem kunne bearbeides videre. Bildet ovenfor er altså det jeg greide å komme fram med etter nesten 1 times arbeid i Photoshop. Hvis du har jobbet med alt for mørke bilder i bildebehandlingsprogrammer, vet du at bildestøy er en betydelig fiende. Kampen mot bildestøyen ble ikke vunnet i dette tilfellet, men kanskje kan vi si uavgjort?

Når du ser på bildedataene, ser det kanskje ikke så ille ut. Det som derimot var ille, var at bildefilene så helt svarte ut da jeg fikk dem fram i datamaskinen. Bildene var rett og slett "katastrofalt" undereksponerte. OG da vet du at du har ei arbeidsøkt foran deg hvis du har lyst til å lage gode bilder!