Stoisk ro eller total lammelse?

Legg merke til insektet nederst i bildet. (Canon 7D - 280mm - 1/200s - f4,5 - ISO1600).

Her slår luftgeværkula inn i (og ut igjen av) eplet. (Canon 7D - 280mm - 1/200s - f4,5 - ISO1600).
Insektet har ikke rikket seg en millimeter!. (Canon 7D - 280mm - 1/200s - f4,5 - ISO1600).

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ta bilder av fallende epler. Man trenger et raskt kamera og noe(n) som får eplene til å falle. Min Canon 7D er forholdsvis rask (men ikke riktig rask nok til å få med nok bilder, dessverre), og jeg tenkte at rystelser ved hjelp av et luftgeværskudd lett ville få overmodne epler til å falle til bakken. Men heller ikke dette klaffet 100%. Eplene satt bedre enn jeg trodde.
Men også andre "satt" bedre enn jeg trodde. En nærmere kikk på bildene avslørte et insekt som enten viste  stoisk ro, eller totalt lammelse på grunn av skrekk.
Det finnes enda flere mulige forklaringer på dette fenomenet. En av dem er at insektet er så "cool" pga at det virkelig er "cool", dvs. så avkjølt at det ikke greier å bevege seg. Vi skriver tross at 11/11 og en temperatur på 3-4 varmegrader. En annen mulig forklaring er at insektet faktisk har dødd på "post", men sitter fast i eplet.