Fargerikt høsttrekk

Canon 5DII (to bilder i ett)

Det begynner som en kakling og kvekking i det fjerne. Lyden nærmer seg og blir til et skikkelig rabalder rett over hodet på meg. Høy der opp foregår det utrolige mengder kommunikasjon som tydeligvis er nødvendig for å holde alle gjessene på riktig plass. Jeg ser for meg de eldre gjessene som må holde ungdommen litt tilbake. De unge vil egentlig bare råkjøre sørover, og starte ferien fortest mulig. Men dette er en maraton-etappe, og det er vel best å høre på de rutinerte. Første stopp Svinesund. Men ingen tax-free denne veien.

Bakgrunnen var opprinnelig blå med noe skyer. Jeg la til et bilde av en regnbue, smeltet sammen bildene i Photoshop, og dermed var bildet endret fra bare dokumentasjon til "kunst". Kunst i hermetegn pga. at jeg ikke har anelse hvor grensen til kunst ligger. Hvis definisjonen av kunst inneholder et punkt som sier at det å lage kunst skal være tregt og slitsomt, da faller det meste av all fotografering utenom. Men ofte er det å ta bilder "øyeblikkets kunst", det som varer kun et øyeblikk - og kanskje rett og slett aldri kommer tilbake.

Dette bildet inneholder både øyeblikkene - gjessene på trekk sørover + et spesielt bra bilde av en regnbue - og arbeidet i Photoshop. Likevel kan det ikke kalles verken langvarig eller slitsomt arbeid. Likevel: Du må ha råmaterialet og verktøyene skal du få til det du vil ha.