Ferjetur

Fra ferjetur fra Smøla. (Canon 5DII -  21mm - 1/2s - f22 - ISO100). 

Når man reiser rundt i fylket vårt, mangler det fortsatt ikke muligheter til å få seg en ferjetur. Og når været er fint og naturen likeså, er det vel naturlig å ta et bilde eller to. Men hvordan skal man ta interessante ferjebilder? Etter å ha prøvd en rekke ganger, har jeg kommet fram til at det ikke er så enkelt. Det blir lett mye vann og lite av annet interesse. Ofte er det slik at det som ser veldig storslått og flott ut når vi opplever det, ikke har samme effekt på et bilde. Magien blir kanskje borte på veien. Men en kreativ sjel kan prøve på noe nytt. Og det har jeg prøvd her. Jeg har tatt bildet med lang lukkertid, selv om jeg vet at det ikke gir et skarpt bilde. På en ristende ferje hjelper det heller ikke med stativ. Den lange lukkertiden skal gi en "slørete" effekt på vannet som fosser forbi. Om dette er vellykket får være opp til den enkelte å vurdere.
Jeg bør vel også nevne at bildet er behandlet i Photoshop i etterkant. Ikke mye, men jeg har økt kontrasten betydelig. Gjør du dette får du samtidig fram farger som du ikke ser i originalen. Hvis du er ute etter et bilde som skal være helt "naturtro", er dette å gå for langt. Ellers er tredjedels-regelen brukt helt nøyaktig mht. vannlinjen. Ofte er dette å anbefale når man tar naturbilder som inkluderer himmel.