Kaldt på Kvanne

Dagens siste solstråler - kl. 13.28. (Canon 7D - 24mm - 1/100s - f18 - ISO100)

Vinteridyll med rim på trærne. (Canon 7D - 45 mm - 1/80s - f16 - ISO100)
Nå er det kaldt (det kjenner jeg i alle fall på fingrene når jeg står og skal ta bilder)! Men hvordan skal du få fram kulda på bildene dine? På de to bildene ovenfor har jeg brukt to kjente tricks. I det første bildet har jeg brukt frostrøyk som virkemiddel. Alle vet at frostrøyk betyr skikkelig kaldt vær. Det som evt. virker mot hensikten i dette tilfellet er det varme lyset fra sola - og dermed ser det ikke så kaldt ut lenger. Men jeg kan love deg at det blir et kjedeligere bilde uten sola og sollyset som lyser opp frostrøyken. I det andre bildet er det litt frostrøyk i vendre kant og forgrunn. Men i tillegg er det rim på trærne som gir en god "kuldeeffekt" i bildet. De lave tåkeskyene er også med å understreke kulda. Også her er bildet preget av lav sol, som gir det et noe "varmere preg".
Så ta gjerne turen ut i kulda og ta bilder. Men kle deg godt! Dessuten må "timingen" være god hvis du vil ha med direkte sollys på bildene. Du må være på rett plass til rett tid. Hvis værmeldingen holder, ser det ut til at også de neste dagene kan brukes for å ta bilder av skikkelig kaldt vintervær.