Endelig nytt kamera: Sony Alpha 7R

Baroniet Rosendal i vårfarger. (Sony Alpha 7R - 16mm - 1/60s -  f/22 - ISO800).


Da er skiftet gjort! En æra er over og en ny er over oss (dvs. meg). Min 5 år gamle Canon 5D II er solgt, og inn er kommet en Sony Apha 7R. Etter langvarig (bortimot et år, faktisk) vurdering av ev. nytt kamerasystem, ble valget endelig gjort. Og foreløpig ingen grunn til anger. Kameraet har en utrolig høy oppløsning, optikken ser ut til å være gjennomført skarp og innstillinger og håndtering ellers er uproblematisk. Kameraet har fått noe kritikk for litt treg autofokus og bråkete lukker, men så langt har ikke dette sjenert meg det minste. Men bildekvaliteten er utrolig høy, og mulighetene til å beskjære bilder kraftig og likevel beholde nok piksler, setter jeg umåtelig pris på. 36 megapiksler skal holde en stund, tror jeg.

Eksempelbildet er tatt fra min hittil eneste skikkelige fotoutflukt med tema fruktblomstring i Hardanger. Har ambisjoner om å lage en fotoserie fra denne turen. Yr.no lovet to finværsdager, og to finværsdager ble det. Og ikke en time mer. Ingen frukttrær på dette bildet, men bøketrær fra parken i Baroniet Rosendal.

Fototeknikk: Som nevnt tidligere blogginnlegg, blir sola vakrest (dvs. de tydeligste "solstrålene") med så liten blender som mulig. Men det finnes ulemper med dette. Du må sannsynligvis gå opp i ISO-verdi for å ta bildet håndholdt. For du vil jo ha så skarpt bilde som mulig, antar jeg. Og du ofrer allerede faktisk en god del skarphet på å bruke f/22. Test dette gjerne ut med eget kamera. Du vil bli overrasket over forskjellen på f.eks. f/11 og f/22. Så slike bilder i motlys er en av de relativt få anledningene du skal bruke så liten blender.

Du skal også være klar over at det er enorme forskjeller fra objektiv til objektiv hvordan de håndterer sol direkte inn i bildet. Noen objektiver gir forholdsvis lite reflekser, mens andre er totalt håpløse. Så ikke gi opp selv om det viser seg at favorittobjektivet ditt er dårlig til dette. Prøv et annet objektiv (hvis du har). kanskje det er bedre? Og det er ikke nødvendigvis de dyre objektivene som er best på dette. På mitt "reservekamera" - et Sony Apha 6000, sitter det er rimelig standardobjektiv (under kr. 3000,-). Dette er bedre i motlys enn noe annet objektiv jeg har eid og brukt. Dette inkluderer en Canon 24mm/1,4 til omtrent  kr. 15000,-.

Se eksemplet under. Kun noen få gjennomsiktige reflekser med meget kraftig sol rett i mot.
Surnadalsfjorden fra Årnes-sida. (Sony Alpha 6000 - 24mm - 1/320s - f/20 - ISO200).