I ekornøyet - atter en gang!

Ekornet hilser pent på meg. (Canon 7D - 200mm - 1/250s - f/4 - ISO400).


Et nytt besøk, og en ny bildeserie. Her er det beste av disse, synes jeg.

På neste side (ev. lenger ned) finner du de tidligere innleggene i "serien".

Ekornet inntar solsikkefrø. (Canon 7D - 200mm - 1/125s - f/3,5 - ISO500).


Sannsynligvis får jeg daglige besøk av denne "sukkerklumpen". Av og til møtes vi, og da prøver jeg å få nærkontakt av så høy grad som det er mulig. Igjen ser jeg verandadøra og huset i ekornets øye. Avstanden er ca. 2 meter. Grunnen til at bildet ikke oppleves enda skarpere, er for det første at det er et vindu mellom meg og ekornet (ikke uvesentlig!), at dybdeskarpheten er svært liten pga. lite lys og at ISO-verdien er 500 (optimalt 100-200). Men du får sjelden optimale forhold, så hverdagen for fotografen blir å få det beste ut av hver situasjon - med det motivet, utstyret og lyset/været man har!

Ekorn på nært hold. (Canon 7D - 280mm - 1/160s - f/4,5 - ISO400).



Med jevne mellomrom får jeg besøk av ekorn. Denne gangen var jeg parat med kameraet mitt. Men lysforholdene var ikke de beste, så det var vanskelig å få alt til å klaffe. Med ISO400, og en lukkertid på 1/160s og 3 trinns undereksponering (med eksponeringskompensasjonen), blir blenderen likevel bare f/4,5. Dermed blir dybdeskarpheten med 280 mm tele i minste laget.
Da gjelder det virkelig å treffe med fokus. Og i dette tilfelle ser vi at øyet er så skarpt som det er mulig (med dette utstyret og lyset). Man kan se verandadøra, hvor jeg sitter innenfor, i øyet til ekornet.