10-års jubileum

Canon D60. Mitt første digitale speilreflekskamera.



I disse dager er det 10 år siden jeg kjøpte mitt første digitale speilreflekskamera. I denne mimre-artikkelen går jeg litt tilbake og ser på noen av de digitale kameraene jeg har brukt siden starten på den digitale fotorevolusjonen.

Mitt aller første digitale kamera ble anskaffet i 1999 - et 1,3 megapikslers Olympus-kamera. Det lekre kameraet ser du avbildet nedenfor. Det passer godt at bildet ikke er særlig bra (i alle fall passende uskarpt). Se også eksempel på bilde litt lenger ned.
Olympus Camedia C-830L. Mitt første digitale kamera.

Bildene er såvidt ok til bruk i en slik blogg (bildene er bare 640 piksler i bredden), mest fordi jeg kan redusere størrelsen en smule, og gjøre bildet litt skarpere etterpå.

Min nydelige BMW 325Ci fra 2000.

Kameraet har jeg enda (og det virker helt fint). Det er selvfølgelig ikke aktuelt å bruke det. Men om det hadde vært nødvendig (i et tenkt akutt nødstilfelle), hadde det faktisk ikke gått bra likevel. Det bruker nemlig en type minnekort som forlengst er "ute". Og med ute mener jeg at det finnes "ingen" kortlesere som leser slike lenger. Med "ingen" mener jeg at produsenter av kortlesere kuttet denne typen minnekort for i alle fall 6-7 år siden. Det kan vel være en påminnelse som at digital informasjon på lagringsmedier vi bruker i dag i framtida kanskje ikke er lesbar om relativt få år. I dette tilfelle skjedde det svært fort, dvs. på mindre enn 10 år!

En stund var brukskameraet mitt et Canon Powershot G2. Dette kameraet holdt en helt annen standard, med bra optikk og 4 megapiksler. Slike kameraer tar fortsatt bedre bilder enn de aller fleste mobiltelefoner i dag. Men det var litt stort og klumpete (i forhold til dagens standard, i alle fall) og ikke direkte lynraskt. Legg også merke til den utmerkede lysstyrken - helt ned til blender 2,0 på vidvinkel. Slik lysstyrke blir brukt til skryt om nye kameraer enda i dag! Se bilde av kameraet nedenfor.
Canon PowerShot G2 - det andre i en lang serie avanserte kompakt-modeller fra Canon.

Dette er vel et av de aller beste bildene som ble tatt med dette kameret, vil jeg tro. Tåka lå tett over Surnadalsfjorden, og jeg ilte ned til fjorden for å ta bilder.
Tåke ved fjorden.

Men for å være sikker på å få best mulige bilder i alle situasjoner, valgte jeg å kjøpe et speilreflekskamera. Det var ikke særlig mange å velge mellom. Og prisene var jevnt over høye. Kameraet jeg "falt for" - et Canon D60 - kostet omtrent 21000 kroner (på nett). Legg merke til plasseringen av "D"-en foran tallet ("D" for digital, naturligvis). Dette var før Canon og Nikon ble enige hvor de skulle ha "D"-ene plassert. D60 ble senere også navnet på en Nikon-modell.
Canon D60. APS-C* og 6 megapiksler. 

Siden har det gått "slag i slag". Nedenfor ser du bilder av de speilrefleks-kameraene jeg har vært innom i årenes løp. Det handler om evolusjon, og ikke revolusjon. Knapper og hjul sitter i stor grad samme sted på alle modeller. Forbedringer har det vært, særlig på støynivåer ved høy ISO, bedre autofokus, enda sikrere eksponering og ikke minst økt detaljnivå i bildene pga høyere oppløsning.
Canon 20D. APS-C og 8 megapiksler.




Canon 400D. Mindre modell enn de andre. APS-C og 10 megapiksler.


Canon 40D. APS-C og 10 megapiksler.


Canon 5D. Fullformat og 12 megapiksler.


Canon 7D. APS-C og 18 megapiksler.


Canon 5DII. Fullformat og 21 megapiksler.

I dag koster et Canon 5DII ca. 13000 kroner. Mange synes dette er for dyrt. Men i forhold til Canon D60 og 21000 i (2002) kroner blir det mye for pengene. Sett i forhold til det nye 6D, som er priset til 17000 kroner på JapanPhoto, blir det i alle fall en 5DII et røverkjøp. Verd å merke seg er at vi våre dager får høykvalitets video på kjøpet.

I skrivende stund er jeg altså eier av en Canon 5DII og en Canon 7D. Og hva blir det neste? Et godt spørsmål. Hva med en Nikon?

* - APS-C - en betegnelse for et sensor-format. Dette er noe mindre enn en sensor i "fullformat", som er 36x24mm.

I tillegg har jeg hatt i eie en del kompaktkameraer av varierende kvalitet:
Canon G6
Minolta Dimage Z1
Minolta Dimage F300
Ricoh Caplio GX100
Olympus 720SW
Pentax WS80