Mokus på nært hold!

Dette blikket kan bety: Nå kommer jeg og tar deg!
(Canon 7D - 280mm - 1/400s - f6,3 - ISO200).

Fotografen til venstre kunne ha blitt "mokusmat".
(Canon 7D - 280mm - 1/640s - f6,3 - ISO200).

Mokusmor og årets kalv.
(Canon 7D - 280mm - 1/400s - f6,3 - ISO200).

Nærmøte med moksus i skogen. Spennende! Han enset heldigvis aldri meg.
(Canon 7D - 280mm - 1/160s - f6,3 - ISO400).

Det blåser på toppene. Fint å være godt kledd.
(Canon 7D - 280mm - 1/400s - f6,0 - ISO200).
Søndag la jeg endelig på tur til gamle "jaktmarker", til Dovre og moskusens rike. Tar man en tur på vestsiden av jernbanen, kan man jo være heldig og se mokus. Innimellom kan moskus bli observert helt inntil E6 og jernbanen, særlig på vårparten. Men også lenger ut på året, trenger du kanskje ikke å gå veldig langt for å se "nærmere" på de flotte dyra.

Men det er anbefalt å ikke gå nærmere enn 200 meter. Bruk heller kikkert og/eller kraftig teleobjektiv. Særlig er det viktig å holde seg på god avstand når dyra har kalver. Jeg gikk vel litt nærmere enn 200 meter for å få disse bildene, men det var mest fordi det var en "gal" tysker foran meg. Det var lett å se at moskusene hadde kontroll på mannen. Men jeg tror virkelig ikke han hadde kontroll på dem. Jeg holdt meg diskret i bakgrunnen. Jeg må innrømme at jeg så for meg mulige avisoverskrifter som: "Her angriper slag-moskusen!". Og med mine (svært kostbare) bilder, naturligvis.

Men tidligere på dagen hadde jeg faktisk hatt nærkontakt med moskus. Jeg fulgte en sti opp på fjellet fra hovedveien. På tur oppover møtte jeg en moksus som beitet rolig og avslappet i småskogen, og den enset ikke meg. Avstanden da jeg oppdaget den var noe under 15 meter. Jeg trakk meg rolig litt unna for å få tatt et par bilder før jeg fortsatte turen. Det ble ikke noe langvarig studium av mokusens matvaner, dels fordi vindretningen var særdeles ugunstig for meg, og fordi man rett og slett ikke tar sjanser når man er alene på tur.