Enkelt fuglebilde - skarv

Skarv i lav kveldssol. (Canon 7D - 280mm - 1/640s - f6,3 - ISO400).

Med "enkelt" mener jeg her at de grafiske elementene er enkle. En skarv i silhuett mot sjøen - hvor solen lager en lys stripe. Skarven gjorde det også så enkelt som mulig for meg - en rolig og behersket type. Vanskelighetene bestod av motlys og problemet med at man aldri får lang nok tele. Jeg ønsket meg nærmere uten å måtte bade. Heldigvis har min 70-200 (med 1,4x extender) gode egenskaper også utenom "kremområdet".

Er du fornøyd med skarpheten på telebildene dine? Ikke det? Da skal du være klar over at zoomobjektivet ditt på lengste tele og med de største blenderåpningene, sannsynligvis vil være mindre skarp enn du setter pris på. Enda verre blir det hvis du går høyt i ISO-verdi. Jeg anbefaler sterkt å prøve ut objektivet ditt. Test det med ulike innstillinger. Legg særlig merke til hva blenderen har å si på skarpheten. Og da snakker jeg ikke om dybdeskarpheten.

Vær også veldig nøye på hvilke lukkertider du velger. Har du ikke har bildestabilisator tilgjengelig, må du bruke tommelfingerregelen som sier at du skal behytte samme mm (tele) og lukkertid. F.eks må du bruke 1/200 (eller kortere) hvis du bruker 200 mm tele. Dette gjelder altså håndholdt kamera. Bruk gjerne kortere lukkertid for å være sikker. Sjekk på monitoren din om bildene dine er skarpe nok.

Hvis du har lyst til å sjekke nærmere hva ulike objektiver greier av skarphet og kontrast, sjekk ut denne nettadressen: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=687&Camera=453&Sample=0&FLI=1&API=3&LensComp=493&CameraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=1
Før musa over bildet for å skifte objektiv. At bildene er tatt med to forskjellige kameraer, spiller ingen rolle for resultatet.

I dette tilfellet sammenliknes en topp telezoom fra Canon med en rimelig telezoom fra Tamron. Tamronen er et meget fleksibelt objektiv med et stort zoomomfang. Dessverre går det på bekostning av bildekvaliteten. Når du ser dette resultatet blir du kanskje overrasket over hvor stor forskjell det er. Hvis du leter fram objektivet du bruker til daglig, får du kanskje også en liten aha-opplevelse mht. til bildene dine og skarpheten.