Mor og barn på hestevis

Et føll som gladelig hadde vært med på litt gøy. (Canon 7D - 200mm - 1/125s - f5 - ISO400)


Denne krølltoppen er en godbit for den som er glad i hester. Det var vanskelig for å haste forbi et slik nusselig føll som dette, så jeg måtte simpelthen fotografere. Etter å ha studert føllet en stund, kan jeg slå fast at det virket som det hadde det litt kjedelig. Det eneste det kunne finne på var å bite i moren sin, noe som ikke falt i god jord hele tiden. Mor var slett ikke interessert i å leke.

Litt om fototeknikken: Med bruk av 200 mm tele er er det viktigste at du bruker kort nok lukkertid til at bildet ikke blir uskarpt pga. urolig kamera. Hvis hestene hadde beveget seg fort, hadde dette vært et argument for enda kortere lukkertid. For å oppnå kortere lukkertid ville jeg da ha stilt ISO-verdien enda høyere. ISO 800 er ikke noe problem for et moderne speilreflekskamera. Enda større blenderåpning enn f5, ville ha gitt meg vel liten dybdeskarphet. Mest mulig av føllet må være skarpt, i alle fall. Du ser at den voksne hesten (sannsynligvis en hoppe) er utenfor fokus, så dybdeskarpheten er ikke all verden med kombinasjonen f5 og 200 mm.

Hvis jeg hadde tatt et større utsnitt av føllet, ville du ha sett at det er så skarpt som du får det. Fokus ble lagt til øyet, som må være i fokus når du tar bilder av dyr (og andre levende vesener, inkludert mennesker).

Finn deg noen hester og fyr løs. Hvis du er litt tålmodig, gjør de kanskje et sprell eller to.