Bruk av galleri fra Picasa Web Albums


Du kjenner kanskje Googles Picasa, og kanskje også mulighetene til å lage bildealbum med Picasa Web Albums. Hvis du enda ikke har laget bildealbum på nettet før, kan du få du en rask innføring her. I dette tilfellet er målet en ganske alminnelig blogg fra Googles Blogspot (altså 123pix fotoblogg). Når man bruker flere produkter fra Google er man vel relativt sikker på at de ulike programmene fungerer godt sammen. Det gjør de i alle fall i dette tilfellet.
Det første du må gjøre er å ordne deg en konto på Google. En slik konto gir deg epost, tilgang til Picasa Web Albums og mye annet. Gå inn på www.google.no og klikk på "logg inn" øverst i høyre hjørne. Har du konto logger du inn, og har du ikke, lager du deg en Google-konto. Hvis du absolutt ikke vil bruke Google, kan du bruke andre tjenester, som f.eks. Flickr.
Logg inn med brukernavn (epostadresse) og passord. Klikk på "mer" øverst til venstre og velg "Fotografier", og du kommer til "Picasaweb". Her laster du opp bilder til dine egne album. Jeg går ikke gjennom hvordan du skal lage disse albumene. Det finnes godt med dokumentasjon og hjelp på internett. Ikke er det særlig vanskelig, heller.
Jeg har et album som heter "Atlanterhavsveien - april 2011". Jeg klikker på ikonet/bildet for dette albumet. Albumet "åpner" seg og jeg får se alle bildene. På høyre side finner jeg en link som sier "Kobling til dette albumet". Jeg klikker på koblingen og det åpner seg flere alternativer. Jeg velger "Legg til lysbildeframvisning". Et nytt vindu åpner seg, hvor jeg kan velge bredde på framvisningen. Jeg kopierer koden som er generert til websiden min. Denne koden kan brukes på alle typer websider. Det behøver selvfølgelig ikke være en blogg.
Det kan være litt kinkig å få til ønskelig høyde/bredde på bildealbumet. Det er ikke mange størrelser å velge mellom i utgangspunktet, men du kan endre størrelsen ved å endre koden. Men her må du prøve deg fram med endre "height" og "width". Tidsintervallene kan også endres ved å endre koden. Legg til interval=7; før RGB=0x0000000, hvis du ønsker at varigheten skal være f.eks. 7 sekunder (standard i Picasa Web Albums er 3 - som rett og slett er for raskt).
Lykke til!